På museet Vrak får du se vad som ligger
på Östersjöns botten.
I dag är museet stängt på grund av personalbrist. Vrak Café & Bar och Butiken är öppna. Välkommen!
Förköpta biljetter gäller i 3 månader. Om du inte kan komma tillbaka kan de återbetalas med ångerrätt, skriv till info@vrak.se. I meddelandet ska du ange ditt namn, din e-postadress och beställningsnummer.
Mer information, läs här.
På museet Vrak får du se vad som ligger
på Östersjöns botten.
Vi på museet vill berätta om de människor som
Vi berättar deras historier med hjälp av
föremål, filmer och bilder från Östersjöns botten.
På museet arbetar marinarkeologer.
På museet kan du se hur de arbetar med att
undersöka vrak som ligger på havets botten.
Du kan också se hur de har återskapat vraken digitalt.
Marinarkeologerna upptäcker hela tiden
nya saker om Östersjön.
Det är deras upptäckter som vi ställer ut.
När skeppet Vasa bärgades på 1960-talet
behövdes arkeologer som kunde dyka.
På den tiden var det Sjöhistoriska museet som
hade hand om vrak och sjöhistoria.
I dag är marinarkeologi en vetenskap.
Sedan 2021 ansvarar museet Vrak
för marinarkeologernas arbete.
Du kan besöka museets webbplats,
om du inte kan komma till museet.
På webbplatsen du kan uppleva våra utställningar,
våra berättelser om vraken och nyheter.
Museet ligger på Djurgården i Stockholm.
Vi har vacker utsikt över Östersjön och
båttrafiken i Stockholms skärgård.
I närheten finns gamla örlogsvarv och skeppsvrak.
Den byggnad som vi finns i är en gammal båthall.
Den ritades av arkitekten Paul Hedqvist.
Han ritade även DN-huset och Västerbron,
som också ligger i Stockholm.
Vrak är ett av flera museer som ingår
i en statlig myndighet.
De andra museerna är
Myndigheten heter Statens maritima och transporthistoriska museer,
och förkortas SMTM.